Waarom een bedrijfsuitje goed is voor je werknemers (en voor jou!)

Blog

Een bedrijf leiden, ofwel als manager ofwel als directeur, kan heel lastig zijn. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken, op moet letten en rekening mee moet houden. Deze baan is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Maar, ben jij zo’n directeur of manager, dan heb ik een tip voor je. Zorg voor genoeg bedrijfsuitjes! Bedrijfsuitjes zijn goed voor verschillende redenen en deze heb ik voor jullie grote bazen in een blog op een rijtje gezet. Lees dus snel verder en organiseer snel weer eens een bedrijfsuitje…

Reden 1: teambuilding

Allereerst is een bedrijfsuitje heel goed om een sterker en hechter team te creëren. Je wil natuurlijk als werkgever, directeur of manager dat je werknemers goed kunnen samenwerken. En dit gaat er al snel op vooruit door een bedrijfsuitje. De werknemers leren elkaar beter kennen en doen activiteiten met elkaar, waardoor ze beter op elkaar ingespeeld raken. Dit is dus in de toekomst heel goed voor de resultaten van je werknemers en vooral als ze met elkaar moeten samenwerken.

Reden 2: sympathie voor de baas

Ten tweede leren de werknemers bij zo’n bedrijfsuitje jou als baas beter kennen. Dus zorg vooral dat je erbij bent en het niet alleen een aangelegenheid voor je werknemers laat. Het is belangrijk dat ze je leren kennen, omdat ze hierdoor meer sympathie voor je krijgen. Dit kan weer handig zijn als je bijvoorbeeld kritiek moet leren op een werknemer, je team of de resultaten. Ze zullen sneller dit soort dingen van je aannemen en accepteren als ze je kennen. Natuurlijk zal niet iedereen in het bedrijf je aardig vinden, maar maak je daar geen zorgen om. Als de meerderheid je goed leert kennen, zal ook de meerderheid sympathie voor je hebben!

Reden 3: werksfeer

Tot slot is een bedrijfsuitje ook heel belangrijk voor de werksfeer. Als iedereen elkaar kent, goed kan samenwerken en ontspannen is (ook heel belangrijk!) is de werksfeer veel beter. Een de werksfeer heeft natuurlijk weer invloed op de resultaten en prestaties van de werknemers. En dat is uiteindelijk goed voor het hele functioneren van het bedrijf! Mijn tip is dan ook om bij de werknemers te inventariseren wat zij leuk lijkt om te doen op een bedrijfsuitje. Ook is het een goed idee om te proberen zoveel mogelijk werknemers erbij te betrekken. Vraag bijvoorbeeld een groepje om het te organiseren, een groepje om voor ’s avonds een restaurant uit te kiezen enzovoort. Als iedereen zich betrokken voelt is het des te leuker! En ook het samen organiseren is schept natuurlijk al een band… 😉

Geef een antwoord